
Geprüfte:r Fachwirt:in im Gesundheits- und Sozialwesen (IHK) und (itb)
Profession of the future, full-time and part-time
Perspectives
What career fields, job prospects and opportunities do I have?
Your career prospects:
Du arbeitest mit dieser Weiterbildung im Führungsbereich und bist ein Allrounder. Du kannst Dich hier ebenfalls auf einen Bereich wie z.B. Personalbereich, Qualitätsbeauftragte, Ausbilder:in oder ähnliches spezialisieren.
Your possible fields of activity:
- Hospitals and medical care centres
- Retirement and nursing homes
- Rehabilitation facilities
- Social and health authorities
- Statutory pension insurance, health insurance, accident insurance, long-term care insurance.
- Care services
- Schools
Du solltest eine Berufsausbildung oder ein Studium im pädagogischen oder Gesundheitsbereich absolviert haben. Darüber hinaus ist vor allem Berufserfahrung wichtig. Diese hilft Dir auch in der Weiterbildung.
Folgende Berufe kommen in Frage:
- ErzieherIn
- Bachelor/ Master of Education
- Kranken- und AltenpflegerInnen
- ArzthelferIn
- PTA
- OptikerIn
- Sozialversicherungskauffrau/ -mann
- Kaufmännische Berufsausbildung mit Berufserfahrung im Gesundheits- oder pädagogischen Bereich.
Es gibt noch viele weitere Berufe, sprecht uns gerne darauf an.
Insofern Du beide Abschlüsse (itb und ihk) favorisierst ist sinnvoll, wenn Du mit Deiner IHK vor Ort Kontakt aufnimmst und dort klärst, ob Du mit Deiner Berufsausbildung und -erfahrung die Prüfung bei der IHK machen kannst.
In a personal interview with the course or pedagogical director, you will see together what you already bring to our course.
Die Gehälter sind sehr unterschiedlich. Im Durchschnitt verdienst Du mit dem Fachwirt ca. 3.500,-€ Brutto. Das ist jedoch abhängig von Deinem vorherigen Gehalt, Deinen Berufserfahrungen und Deinem Verhandlungsgeschick.
In Vollzeit bereiten wir Dich in 7 Monaten auf Deine neue Tätigkeit vor. Berufsbegleitend benötigst Du zwei Jahre oder Du absolvierst nur einzelne, für Dich relevante Module.
In Vollzeit 798 Unterrichtsstunden sowie 280 Praktikumsstunden
Berufsbegleitend 600 Unterrichtsstunden
Module 1:
Social skills
Module 2:
Recht
Module 3:
Personal
Module 4:
Ökonomie
Module 5:
BWL
Module 6:
Project management
Module 7:
Prüfungsvorbereitungen
Module 8:
Presse- und Öffentlichkeitsarbeit
Module 9:
Qualitätsmanagement
Module 10:
Organisationsentwicklung/ – lehre
Die Weiterbildung kostet in Vollzeit mit 798 Unterrichtsstunden und 280 Praktikumsstunden, inkl. Prüfungsvorbereitungen, Skripte/Lehrmittel und Lizenzen nur 7.980,-€.
The course is AZAV certified, i.e. it can be paid for by the Employment Agency, JobCentre, pension insurance at 100%. Ebenso besteht die Möglichkeit, die Kosten über Aufstiegsbafög (AFBG) zu finanzieren.
Der Lehrgang kostet berufsbegleitend mit 600 Unterrichtssunden nur 5.499,00 EUR. Auf Wunsch zahlbar in anteiligen monatlichen Teilbeträgen von monatlich nur 229,13 EUR für zwei Jahre.
Die Kosten für Prüfung bei der IHK belaufen sich auf ca. 650,-€ Gesamtkosten.
Es gibt die Möglichkeit, sich die Kosten als vorweggenommene Werbungskosten bereits ab Beginn der Weiterbildung bei der Steuer anrechnen zu lassen, so dass Du durch die Reduzierung der Steuern die Kosten teilweise oder ganz berücksichtigen werden
Die Kostenübernahme von Deinem Arbeitgeber bzw. potenziellen Arbeitgeber ist ebenfalls möglich.
Lass Dich gerne von uns beraten.
Siehe auch: „Welche Fördermöglichkeiten gibt es?“
Um die finanzielle Belastung zu reduzieren, gibt es zahlreiche Fördermöglichkeiten. Von staatlichen Zuschüssen über steuerliche Vergünstigungen bis hin zu speziellen Programmen – wir zeigen Dir, wie Du die passenden Fördermittel für Deinen Lehrgang nutzen kannst. Erfahren mehr über die Unterstützungsmöglichkeiten und gestalte Deine berufliche Zukunft erfolgreich.
- AZAV, Bildungsgutschein (VZ)
- Tax relief as income-related expenses
- Promotion of business consultancies and start-ups
- Vocational promotion in accordance with the Soldiers' Pension Act
- Federal education premium programme
- Education voucher from the employment agencies/ARGEN
- WeGebAU and IFlaS - special programmes of the employment agencies
- Upgrading BAföG (AFBG)
- Child benefit even with support
- Talent Promotion Act
- Rehabilitation funding from pension and accident insurance providers
We have an overview including an insider tip and our discounts for you here prepared!
Du machst intern die gleichen Prüfungen wie bei der IHK, als prüfende Instanz.
Das bedeutet konkret:
zweimal 5,5 Stunden schriftliche Prüfung
und mündliche Prüfung in Form einer Präsentation
Du solltest 85% des Unterrichts wahrnehmen. Du bekommst bei uns den Abschluss, in dem Du erfolgreich an den beiden 5,5 stündigen schriftlichen Prüfung und der mündlichen Präsentation Deines Projektes teilnimmst.
Danach machst Du Deine Prüfung bei der zuständigen Kammer.
More in just three modules:
Case Manager:in Rehabilitation Counselling & Inclusion (Case Management)
More in just three modules:
Social counsellor:In migration counselling (case management)
More in just three modules:
Certified professional counsellor / association counsellor and advisor
Du kannst nach dem erfolgreichem Abschluss die Weiterbildung und den Abschluss zum/zur geprüften Betriebswirt:in machen.
Lessons can be taken hybrid, online or face-to-face, with most learners now favouring online learning.
Classroom teaching" takes place online.
In dieser Weiterbildung ist es wichtig, dass Du parallel zum Unterricht auch selbstständig lernst
We are a Microsoft-certified training provider and work with TEAMS, among others. If you ever miss a lesson, you can review the material conveniently and independently with the video recording - regardless of time and place.
You learn with adults. All of our apprentices have already been active in professional life. For personal reasons, you would now like to reorient yourself professionally or take the next step in your career. What you have in common is that you have made this decision.
You can study in person, in our institute's rooms or online from anywhere, for example from home, on the road or from your holiday flat abroad.
Die Dozenten und Referenten haben alle ihren Schwerpunkt im Gesundheitsbereich, sind tätig als Coaches, Rechtsanwälte, Pflegeberater/innen, Betriebswirtschaftler, Coaches, Personaler, Organisationsentwickler/ -berater, Qualitätsbeauftragte und vermitteln neben dem theoretischen vor allen Dingen auch ganz praktisches Wissen.
Click here for online registration
You are welcome to call us at any time and we will draw up the registration documents together. This is particularly useful when using financial support, e.g. employment agency, job centre, pension insurance (AZAV).
1. certificates and quality seals:
Your learning achievements must be worthwhile, which is why we attach great importance to the quality and recognition of our qualifications. We are certified and recognised in numerous categories.
Our proximity to employers and our constant adjustments mean that we are highly relevant to the labour market.
2. learning venues and equipment:
Learning should be fun, among other things in an environment in which you feel comfortable. Together with central locations, we make sure that we have facilities that promote learning. In addition to an excellent IT infrastructure, you have various advantages, e.g. height-adjustable desks, back-friendly seating, fitness area and children's area if your son or daughter accompanies you.
3. digital learning opportunities:
We offer all courses as hybrid programmes. This means you can learn in person or online from the comfort of your own home. Concentrate on the lessons and take notes at your leisure after class, as every day of the course is recorded. In this way, we promote "self-directed learning" and give you 100% flexibility to achieve the ideal balance between learning and private commitments. We also use interactive learning games and quizzes to give you the highest possible level of confidence so that you can be sure that you are on the right learning path.
4. employee competence:
Our itb learning coaches love to go on a learning journey with you. They accompany you individually and help you to turn your weaknesses into strengths. And the journey doesn't end with the course: you can continue to use your itb learning coach free of charge for 6 months after the end of the course. We want to support you in your new career and ensure your professional success.
5. counselling service:
You are not a number with us. We want to get to know you and present the advantages and disadvantages to you objectively. Our itb consultants will do this thoroughly, honestly and neutrally. This is the only way to find the right training programme for you.
6. liability
itb has been active in the education market for over 30 years. This gives you optimum security for your professional future.
7. orientation
"Education is a state matter", i.e. 16 different regulations, but only one correct "educational path". Thanks to our many years of experience, we know many shortcuts or how to avoid a dead end.
8. openness
We are signatories to the "Diversity Charter", we make no distinctions. No matter what your previous educational background was, what colour your skin is, what religion you belong to, what country you come from or what your sexual orientation is. We treat you with the same respect that we would like to be shown.
9. individualised recording
Do you have proven experience in teaching topics? Then we can recognise this and shorten your educational journey.
10. cost-effective and financially flexible
We do not work with Schufa or Bürgel. We trust you! Together we will make individual and unbureaucratic payment arrangements so that your learning goals and professional development are possible. As a private, entrepreneur-managed and yet state-recognised training provider, we are free to make decisions in your favour.
Further information
What the participants say


