Sozialberater:in / Case Management Integration - Migration - Flüchtlinge

Profession of the future, full-time and part-time

Category
Social affairs
Duration
7 months
Conclusion
Sozialberater:in (itb)
Type of learning
Presence, online and hybrid

Perspectives

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Client perspective
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Learner perspective
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Teachers' perspective

What career fields, job prospects and opportunities do I have?

Berufliche Perspektiven:
• Krankenhäuser /Rehaeinrichtungen
• Einrichtungen des Gesundheitswesen
• Sozialvereine

Ihre Vorteile:
– Bequem auch von Zuhause lernen!
– Unterricht verpasst? Einfach nachholen!
– Lernen von Fach-Dozenten & Berufs-Profis
– Skripte und Lernunterlagen online verfügbar

Grundsätzlich ist die Teilnahme am Lehrgang nicht an bestimmte Voraussetzungen gebunden, da die hier vermittelten Kenntnisse und Kompetenzen in den unterschiedlichsten Arbeitsbereichen des Sozialwesen von Nutzen sein können. Die Kernzielgruppe liegt allerdings aufgrund der derzeitigen Ausrichtung des Lehrgangs auf Case und Care Management im Sozialwesen bei Akteuren mit einschlägigen Vorkenntnissen und/oder beruflichen Perspektiven in diesem Arbeitsfeld.

Es wird eine persönliche Eignungsfeststellung durchgeführt. In dieser besprechen wir gemeinsam, welche Voraussetzungen Du mitbringst.

Die Gehaltsspanne als Sozialberater liegt u.E., in Abhängigkeit der Vorbildung und des Arbeitgebers, zwischen 35.500 € und 51.600 € pro Jahr (Brutto).

In Vollzeit bereiten wir Dich in 7 Monaten auf Deine neue Tätigkeit als Sozialberater:in / Case Management Integration – Migration – Flüchtlinge vor. Berufsbegleitend benötigst Du 16 months oder Du absolvierst nur einzelne, für Dich relevante Module.

7 months
750 hour training course,
plus 280 hours
Company learning phase

Kombinierbar mit anderen Case Management-Lehrgängen:
– Sozial- und Pflegeberatung
– SozialberaterIn ausländische Arbeitnehmer / Migration

Inhalte der Maßnahme im Überblick: (z.B.)

Social skills
• Eigene Kompetenzen, Fähigkeiten, Ressourcen
• Coaching, Supervision und Moderation

Grundlagen der Krankheitsbilder
• Geriatrische Krankheitsbilder
• Medizinische Aspekte

Rehabilitation/ Inklusion
• Leistungen zur medizinischen, beruflichen, sozial-/schulischen Rehabilitation
• Leistungszugang: Antragsverfahren, Aufforderung nach § 51 SGB V und § 145 SGB III

Recht
• Sozialrecht I
• Sozialrecht II

Berufliche Perspektiven
• Bewerbungstraining/ Berufswegplanung
• Praktikumsberichte/ Reflexion

Casemanagement I
• Grundlagen Casemanagement
• Vertiefung Casemanagement
• Menschenrechte
• Aktivitäten und Teilhabe ICF

Casemanagement II
• Casemanagement Assessment
• Casemanagement Hilfeplanung

ICF/ BTHG
• Beurteilungsmerkmale (Grundlagen)
• Ziele (Reha/ Pflege) formulieren/ überprüfen

Diese und viele weitere Themen erwarten Dich in 750 Unterrichtseinheiten. In der Betrieblichen Lernphase, über 280 Zeitstunden, kannst Du das Erlernte direkt anwenden, ein Netzwerk aufbauen und neue, potenzielle Arbeitgeber kennenlernen.

Der Unterricht erfolgt in Gruppen- und Kleingruppen, um Sie individuell zu Ihrem Bildungsziel zu begleiten.

Der Lehrgang kostet in Vollzeit mit 750 Unterrichtseinheiten und 280 Zeitstunden und inkl. aller Prüfungskosten 7.642,50 EUR. Die berufsbegleitenden Lehrgangsgebühren sind für 16 Monate und 498 Unterrichtseinheiten sind 4.998,00€. Auf Wunsch zahlbar in anteiligen monatlichen Teilbeträgen, z.B. 225,00 EUR.

The course is AZAV certified, i.e. it can be paid for by the Employment Agency, JobCentre, pension insurance at 100%. It is also possible for your employer or potential employer to cover the costs. In addition, our courses can also be subsidised via AFBG (advancement funding) or through "Förderung der beruflichen Weiterbildung". We would be happy to advise you.

Die berufliche Weiterbildung zum/zur Sozialberater:in / Case Management Integration – Migration – Flüchtlinge ist eine wertvolle Investition in Ihre Zukunft und eröffnet Ihnen vielfältige berufliche Perspektiven. Um die finanzielle Belastung zu reduzieren, gibt es zahlreiche Fördermöglichkeiten. Von staatlichen Zuschüssen über steuerliche Vergünstigungen bis hin zu speziellen Programmen – wir zeigen Ihnen, wie Sie die passenden Fördermittel für Ihren Lehrgang zum Sozial und Pflegeberatung nutzen können. Erfahren Sie mehr über die Unterstützungsmöglichkeiten und gestalten Sie Ihre berufliche Zukunft erfolgreich.

  • Tax relief as income-related expenses
  • Promotion of business consultancies and start-ups
  • Vocational promotion in accordance with the Soldiers' Pension Act
  • Federal education premium programme
  • Education voucher from the employment agencies/ARGEN
  • WeGebAU and IFlaS - special programmes of the employment agencies
  • Upgrading BAföG (AFBG)
  • Child benefit even with support
  • Talent Promotion Act
  • Rehabilitation funding from pension and accident insurance providers

We have an overview including an insider tip and our discounts for you here prepared!

Your final examination consists of a written exam (1.5 hours), a final colloquium (a written elaboration of a case study) and an oral "defence" or, as we like to say, a collegial discussion on your final colloquium.

Es müssen insgesamt 11 Leistungsnachweise erbracht werden, diese beinhalten u. a den Praktikumsbericht sowie das Abschlusskolloquium. Bitte achte darauf, dass Du an mindestens 85% der Unterrichte teilnimmst.
Nach erfolgreicher mündlicher Prüfung erhältst Du dann Dein Zertifikat.

More in just one module:
Case Manager:in Rehabilitation Counselling & Inclusion (Case Management)

More in just one module:
Sozial- und Pflegeberater:in (Case Management)

More in just one module:
Certified professional counsellor / association counsellor and advisor

More in just three modules:
Certified specialist in health and social services (IHK)

Kombinierbar mit anderen Case Management-Lehrgängen:
– Sozial- und Pflegeberatung
– zertifizierter Vereins-/ Berufsbetreuer/in inkl. Sachkundenachweis

Vorbereitung auf die Prüfung zum Fachwirt/in Gesundheits- und Sozialwesen

 

Lessons can be taken hybrid, online or face-to-face, with most learners now favouring online learning.

Classroom teaching" takes place online.

We are a Microsoft-certified training provider and work with TEAMS, among others. If you ever miss a lesson, you can review the material conveniently and independently with the video recording - regardless of time and place.

You learn with adults. All of our apprentices have already been active in professional life. For personal reasons, you would now like to reorient yourself professionally or take the next step in your career. What you have in common is that you have made this decision.

Der theoretische Unterricht findet in Präsenz, hybrid oder online statt. Die Weiterbildung umfasst 750 theoretische Unterrichtsstunden.

Der praktische Teil in Höhe von 280 Stunden findet möglichst in der wohnortnahen Praktikumsstelle (Betreuungsvereine, selbständige Berufsbetreuer, Betreuungsbehörde, Pflegedienst und Sozialen Einrichtungen) statt.

Our lecturers and instructors all come from a practical pedagogical background and impart not only theoretical but above all practical knowledge.

Die Dozenten und Referenten haben alle ihren Schwerpunkt in sozialen Bereichen, sind tätig als Coaches, Rechtsanwälte, Pflegeberater/innen und vermitteln neben dem theoretischen vor allen Dingen auch ganz praktisches Wissen

Click here for online registration

You are welcome to call us at any time and we will draw up the registration documents together. This is particularly useful when using financial support, e.g. employment agency, job centre, pension insurance (AZAV).

1. certificates and quality seals:
Your learning achievements must be worthwhile, which is why we attach great importance to the quality and recognition of our qualifications. We are certified and recognised in numerous categories.
Our proximity to employers and our constant adjustments mean that we are highly relevant to the labour market.

2. learning venues and equipment:
Learning should be fun, among other things in an environment in which you feel comfortable. Together with central locations, we make sure that we have facilities that promote learning. In addition to an excellent IT infrastructure, you have various advantages, e.g. height-adjustable desks, back-friendly seating, fitness area and children's area if your son or daughter accompanies you.

3. digital learning opportunities:
We offer all courses as hybrid programmes. This means you can learn in person or online from the comfort of your own home. Concentrate on the lessons and take notes at your leisure after class, as every day of the course is recorded. In this way, we promote "self-directed learning" and give you 100% flexibility to achieve the ideal balance between learning and private commitments. We also use interactive learning games and quizzes to give you the highest possible level of confidence so that you can be sure that you are on the right learning path.

4. employee competence:
Our itb learning coaches love to go on a learning journey with you. They accompany you individually and help you to turn your weaknesses into strengths. And the journey doesn't end with the course: you can continue to use your itb learning coach free of charge for 6 months after the end of the course. We want to support you in your new career and ensure your professional success.

5. counselling service:
You are not a number with us. We want to get to know you and present the advantages and disadvantages to you objectively. Our itb consultants will do this thoroughly, honestly and neutrally. This is the only way to find the right training programme for you.

6. liability
itb has been active in the education market for over 30 years. This gives you optimum security for your professional future.

7. orientation
"Education is a state matter", i.e. 16 different regulations, but only one correct "educational path". Thanks to our many years of experience, we know many shortcuts or how to avoid a dead end.

8. openness
We are signatories to the "Diversity Charter", we make no distinctions. No matter what your previous educational background was, what colour your skin is, what religion you belong to, what country you come from or what your sexual orientation is. We treat you with the same respect that we would like to be shown.

9. individualised recording
Do you have proven experience in teaching topics? Then we can recognise this and shorten your educational journey.

10. cost-effective and financially flexible
We do not work with Schufa or Bürgel. We trust you! Together we will make individual and unbureaucratic payment arrangements so that your learning goals and professional development are possible. As a private, entrepreneur-managed and yet state-recognised training provider, we are free to make decisions in your favour.

You have various options for making an appointment. For example, you can make an appointment - free of charge and at any time online here agree.
You can also contact us by telephone (040 99 99 870 30) or via e-mail Arrange your personal consultation appointment.

What the participants say

ITB Favicon
"The course was very comprehensive, exciting and instructive. The atmosphere is very pleasant, as Mrs Kämmerling in particular is a very committed and motivated course instructor. You can discuss questions, content and uncertainties with her at eye level. She always has an open ear for everyone and everything and is always on hand with help and advice:"
Beatris W.
Ehemalige Teilnehmerin
ITB Favicon
"All the preliminary discussions about the desired further training were very good and informative. Mr Bach and his staff are extremely friendly and helpful. In a long and informative conversation, Mr Bach answered all my questions very patiently and competently, no question remained unanswered. They really take their time here, which is very rare these days..."
Francesca T.
Ehemalige Teilnehmerin
ITB Favicon
"Mr Bach took his time (a lot of time and patience) to answer every question so thoroughly and clearly that my friend was able to leave with a smile. And to the lady at reception, thank you very much for the tea."
Altuna S.
Ehemalige Teilnehmerin
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